Woningen voor starters

Starters moeten zelf bouwen……

Dit is de kop van een krantenartikel in De Gelderlander van 21 januari 2018. De gemeente biedt de plek van de voormalige basisschool De Akker in Steenderen aan voor starters. Ook in andere dorpen wordt nagedacht over woningen voor jongeren.

Als het aan wethouder Spekschoor ligt, komen er woningen door middel van Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO).  Hij ziet graag dat jongeren zelf de handschoen oppakken. Eerdere plannen voor starterswoningen aan de Woordhof in Hummelo en in Wichmond zijn niet doorgegaan vanwege te weinig belangstelling. De wethouder gooit het nu over een andere boeg. Hij vindt dat CPO in onze streek past.

Marco Garssen (Steenderens Belang) vraagt zich in hetzelfde artikel af, of CPO wel de manier is om starterswoningen te realiseren. Het is een tijdrovende onderneming. D66 is het met hem eens. Het past niet bij de meeste jongeren om zelf tijd te steken in de bouw van een starterswoning door middel van CPO. Jongeren zijn druk met andere zaken zoals studie en relaties.

In Zelhem, de plek waar ongeveer een jaar geleden de noodklok werd geluid, is nog steeds geen geschikte plek gevonden. Over bouw van huurwoningen wordt niet gesproken.

Het wordt tijd om met geschikte locaties te komen met een passend aanbod van woningen. In Bronckhorst zijn genoeg aannemers in staat om duurzame en levensloopbestendige (starters)woningen te bouwen voor een redelijke prijs. Dus wethouder zoek de verbinding en ga het gesprek aan met alle betrokken partijen.

D66 heeft bij de begrotingsbehandeling 2018 aandacht gevraagd voor de huisvestingsproblematiek van jongeren en hiervoor een amendement ingediend.

D66 is van mening dat behoud van jongeren binnen de gemeente van belang is om de leefbaarheid te waarborgen en de op gang zijnde demografische veranderingen als krimp en vergrijzing af te remmen.

D66, ook voor goed wonen.

Gepubliceerd op 06-05-2018 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018