Slim investeren

De gemeenteraad heeft ingestemd met nieuwe spelregels voor het omgaan met de financiële reserves van onze gemeente. Het doel is te voorkomen dat de gemeente te veel oppot, maar ook om te zorgen dat we niet zomaar uit ons reserves putten. Dat vindt D66 een goede zaak.

D66 verwacht dat er de komende jaren flinke investeringen nodig zijn in onze gemeente. En wel om twee hele belangrijke redenen:
–           de vergrijzing van onze bevolking
–           de verandering van het klimaat.

Door de vergrijzing verandert ons verenigingsleven en ons onderwijs. Verenigingen gaan meer en meer samenwerken. Met elkaar en met het onderwijs. Nieuwe gebouwen kunnen dat ondersteunen. D66 vindt dat de gemeente – als er goed wordt samengewerkt – in die gebouwen moet investeren. Omdat een aantal schoolgebouwen en alle sporthallen aan vernieuwing toe zijn. Door opnieuw te investeren, kunnen deze gebouwen meteen energieneutraal gemaakt worden.

Een ander onderwerp waarvoor investeringen nodig zijn, is het klimaat. Wij moeten ons gaan aanpassen aan droge en hete periodes, en aan periodes met veel en heftige neerslag. Als we investeren in meer groen (bomen) in onze dorpen en tussen onze velden wordt het daar minder heet. Een landschap met bomen houdt ook beter water vast. Daarnaast vergroten we zo de biodiversiteit en zorgen we voor een aantrekkelijker landschap.

Dit zijn maar twee voorbeelden. Met één investering bereiken we verschillende doelen. Slim investeren dus. Zo’n investeringsagenda zou D66 graag zien voor onze gemeente.

Gepubliceerd op 17-06-2019 - Laatst gewijzigd op 22-07-2019