Meer tussenwoonvormen voor ouderen

De gemeente Bronckhorst heeft ongeveer 36.500 inwoners, bijna een kwart van de inwoners is 65 jaar of ouder. Dat biedt kansen, maar ook uitdagingen om ervoor te zorgen dat oudere mensen op een prettige manier kunnen blijven wonen.

Ouderen die geen zware of complexe zorg nodig hebben, maar wel op zoek zijn naar een vorm van gezamenlijk of beschermd wonen, vallen qua woonvorm tussen wal en schip. Deze ouderen zijn te ‘goed’ voor het verpleeghuis, maar willen of kunnen niet meer thuis blijven wonen. Hun sociale netwerk is kleiner geworden, er ontstaan lichamelijke gebreken en de mobiliteit neemt af. Voor deze mensen is het belangrijk om de warmte en veiligheid van anderen om je heen te hebben. Een woonvorm waar je de privacy van een eigen plek hebt maar ook een collectieve ruimte.

Daarvoor is hervorming van het wonen nodig. Hoewel er veel behoefte aan vernieuwing is, staan onnodige regels innovatie in de weg. Het vereist samenwerking tussen de zorg, de woningmarkt en gemeente, maar ook het lef om de randen van regelgeving op te zoeken. Op die manier kunnen we mensen de keuze bieden, waar ze op welke manier willen wonen, leven en ouder worden.

Contact 23 oktober 2018

Gepubliceerd op 23-10-2018 - Laatst gewijzigd op 16-03-2019