Kavelruil in Bronckhorst

De gemeente Bronckhorst is een proces gestart om tot kavelruil te komen. In zo’n proces doen – vooral – agrariërs mee. Een boer kan daarmee zorgen dat zijn grondbezit minder verspreid komt te liggen. Zo kan hij zorgen dat zijn grond, zo veel mogelijk naast elkaar en zo dicht mogelijk bij de boerderij komt. Dat scheelt heel veel kilometers rijden over de weg en scheelt dus veel tijd en brandstof.

Tegelijkertijd krijgt de gemeente de kans om de grond onder landschapselementen (bosjes, houtwallen maar ook markante vrijstaande bomen in weilanden) in bezit te krijgen. Dat is de beste manier om te zorgen dat deze landschapselementen ook behouden blijven. Goed voor ons landschap en goed voor de biodiversiteit. D66 is daar blij mee.

Dat is allemaal goed nieuws, voor onze boeren, voor het milieu en voor ons landschap. D66 ziet echter ook een risico. Waar voorheen diverse weilanden en akkers – van verschillende eigenaren – naast elkaar lagen, kan die grond nu in handen van 1 boer komen. En waar die weilanden eerst gescheiden waren door een greppel, een haag of zelfs maar prikkeldraad, bestaat nu het risico dat de boer er 1 groot perceel van maakt.

Dat zou betekenen dat de winst die we behalen door landschapselementen in bezit te krijgen, meer dan teniet wordt gedaan door de schaalvergroting op andere plaatsen. D66 zal de wethouder vragen om er voor te zorgen dat dat niet kan gebeuren.

Gepubliceerd op 15-04-2019 - Laatst gewijzigd op 15-04-2019