Inwoners aan zet: de burgerbegroting

Een burgerbegroting is een proces waarin inwoners van een buurt of dorp samen bepalen welke onderwerpen en vraagstukken ze waardevol vinden, en welke keuzes ze maken. Daarvoor hebben ze toegang tot het bestaande budget dat de gemeente voor een bepaald gebied (buurt of dorp) heeft vrijgemaakt.

U als inwoner kan op basis van een goed gesprek met uw buurt- of dorpsgenoten het geld verdelen over de onderwerpen. Zo komt u tot keuzes die voor uw gebied het beste passen. Dit nodigt uit om samen na te denken over waar uw gebied behoefte aan heeft. Wat kan minder of anders? Waar moet geld bij? Zijn er andere partijen met wie slim samengewerkt kan worden?

Een aantal gemeenten in Nederland werkt al zo. De eerste resultaten laten zien dat de oplossingen van inwoners beter zijn. Heel veel inwoners doen mee en ze hebben echt het gevoel dat het hun oplossingen zijn. Het is hard werken, maar het maakt democratie ook leuk en het bespaart ook nog eens geld.

D66 heeft het college gevraagd om te kijken of de burgerbegroting ook in Bronckhorst gebruikt zou kunnen worden. Ons verzoek werd gesteund door de meerderheid (tegen: GBB en VVD).

Het college moet er dus mee aan de slag!

Gepubliceerd op 19-11-2019 - Laatst gewijzigd op 24-11-2019