Iedereen doet mee

Eigenlijk is het vanzelfsprekend dat iemand met een handicap aan veel dingen mee kan doen. Denk aan kunnen werken, sporten, winkelen, internetten, naar een concert gaan of naar een restaurant. De praktijk wijst uit dat dit lang niet altijd het geval is. De toegankelijkheid van (openbare) gebouwen, voorzieningen en woningen kan een probleem zijn. Hindernissen op stoepen en wegen beperken de bewegingsvrijheid. Zelfstandig met het openbaar vervoer reizen is niet overal mogelijk. Daarom hebben de Verenigde Naties het “Verdrag voor rechten van personen met een beperking” opgesteld. In Nederland is dit VN-verdrag Handicap op 14 juli 2016 in werking getreden.

Gemeenten en andere overheden hebben dankzij dit verdrag de wettelijk verplichting om te werken aan het verbeteren van de toegankelijkheid. De gemeente kan dat bereiken door dit probleem aan te pakken met bedrijven, instellingen, onderwijs en ervaringsdeskundigen. Dat moet leiden tot een samenleving waarin iedereen meedoet, de zogenaamde inclusieve samenleving.

D66 vindt dat onze gemeente te weinig doet met haar wettelijke opdracht over toegankelijkheid. D66 staat voor gelijke kansen voor iedereen. Wij willen dat al onze inwoners mee kunnen doen met werk en activiteiten van hun keuze.

D66 wenst alle inwoners van Bronckhorst fijne feestdagen en een sprankelend 2019!

Contact 11 december 2018

Gepubliceerd op 11-12-2018 - Laatst gewijzigd op 19-03-2019